About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Jan 4, 2020

(No. 533) Casting Practice with Old PENN Jigmaster 500 at Etomo Harbor (恵曇港にて古いPENNジグマスター500のキャスティング練習)




When I was traveling in the Chubu district at the end of last year, I went to one of secondhand fishing tackle shops and bought a PENN Jigmaster 500 at a bargain price. I had tried some old PENN conventional reels for about a year in order to find one best suited for my current fishing style. I had always thought that the Jigmaster was too big and heavy for comfortable casting. However, as soon as I held it in my hand at the shop, I noticed it might not be the case at least with the old Jigmaster with a plastic spool. My intuition proved to be correct at Etomo Harbor.
(昨年末に中部地方を旅していた時、私は中古の釣具屋に行き、PENNのジグマスター500を格安の値段で買いました。約1年間ほど、私は、PENNの古い両軸リールをいろいろと試し、現在の自分の釣りのスタイルに最も合うのはどれか探してきたのでした。私はずっと、ジグマスターは、快適にルアーを投げるためには大きすぎ、重すぎると考えてきました。しかし、その中古店で手に取るやいなや、少なくともプラスチックスプールを搭載した古いジグマスターは、そうではないかもしれないと感じたのです。その直感の正しかったことが、恵曇港で証明されました。)
As PENN’s old catalogue explained, the plastic spool has Easy-Thumb Flanges. Although the Squidder has the similar flanges, the spool of Jigmaster is larger and that’s why it is easier to use my thumb on the spool. With the Jigmaster 500, I feel I finally realized how to use my thumb for old PENN conventional reels. In addition, it is easier to use lures with the Jigmaster thanks to the higher gear ratio (1:4). Indeed, the reel is “FOR FASTER RETRIEVE AND LIVELIER LURE ACTION.” I don’t use jigs very often, and that was another reason why I had not given serious consideration to the Jigmaster. I was wrong. Now I feel the reel was designed for not only jigs but also other types of lures, exactly as advertised in the catalogue. This old Jigmaster does not have any ball bearing, and it is also a good point for me.
(PENNの古いカタログで説明されている通り、そのプラスチックスプールには「簡単な親指操作のためのフランジ」が付いています。スクイダーにも同様なフランジはありますが、ジグマスターのスプールの方が大きく、そのため親指でスプールを操作するのが楽なのです。ジグマスター500を使うことで、私はついに、PENNの古い両軸リールに対してどう親指を使うべきか理解できた気がしています。加えて、ジグマスターのギア比は高いので(1:4)、ルアー操作が容易なのです。たしかにこのリールは「より速いリトリーブとより生き生きしたルアー・アクションのための」ものです。私はあまりジグを使わないので、そのため、ジグマスターのことを真剣に考えてこなかったという面もあります。私の誤解でした。今では私は、ジグマスターは、ジグのためだけでなく、他の種類のルアーのためのリールでもあると感じています。まさにカタログで宣伝されている通りなのです。この古いジグマスターにはボールベアリングも使われておらず、それもまた私には高ポイントです。)

No comments:

Post a Comment