About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Jan 1, 2021

(No. 700) My Dream Reel (夢のリール)



Happy New Year! At the very beginning of the year I feel like talking about my dream reel. As some of you already know, I am an ambidextrous fisherman. I can throw lures either right-handed or left-handed. That’s the reason why I attach two handles to my PENN Torque 5 spinning reel. I call it “double-handlization” as I explained on one of my older posts (No. 244). Recently I have given some serious consideration to another kind of “double-handlization.” Can I “double-handlize” a conventional reel, such as the PENN Jigmaster? That’s my question, and I already know the answer. It is much more difficult than a spinning reel. For a spinning reel, all that you have to do is to obtain a right/left interchangeable-handle reel and attach one more handle to it. You can “double-handlize” most spinning reels except for non-interchangeable-handle reels, such as Van Staal and ZeeBaas.
(明けましておめでとうございます。新年に当たり、夢のリールについて語りたいと思います。何人かの皆さんは既に御存知だと思いますが、私は両利きの釣り師です。ルアーを、右手でも左手でも投げることができます。そのため私は、PENNのトルク5スピニングリールに2つ、ハンドルを付けています。過去の投稿(No. 244)で説明したように、私はこれを「double-handlization」(ダブルハンドル化)と名付けました。ここしばらく、私は別種のダブルハンドル化について真剣に検討しています。例えばPENNのジグマスターのような、両軸リールをダブルハンドル化できるのだろうか? それが私の問いであり、私は既にその答えを知っています。スピニングリールの場合と比べ、格段に困難なのです。スピニングリールの場合、ハンドルの左右入れ替えが可能なリールを入手し、追加のハンドルを取り付けるだけで済みます。Van StaalやZeeBaasのような左右入れ替え不可のスピニングリールを除き、ほとんどのスピニングリールのダブルハンドル化が可能だと思います。)
For a conventional reel, you will need both right- / left-handed handle-side plates. Let’s take my Jigmaster as an example. I have a normal right-handed Jigmaster and a rare left-handed jigmaster. One of the above photos shows my special Jigmaster that has the handle-side plates on each side. Now I need a spool that can fit. The spool has to be symmetric, and here is the rub. Naturally, all spools for the Jigmaster are asymmetric as shown above. I need a symmetric one, which I don't believe exits in this world. Anyway, that’s my dream reel. BTW, do you like rap music? I just released my annual New Year’s rap. It doesn’t have to do with fishing, but if you are interested, click here.
(両軸リールの場合、右巻き用と左巻き用の2つのハンドル側プレートが必要となります。私が所有するジグマスターを例に取りましょう。私は、通常の右巻き用ジグマスターと、珍しい左巻き用ジグマスターを所有しています。上の写真に写っているのは、両側にそれぞれのハンドル側プレートを取り付けた特別なジグマスターです。ここまで来た私に必要なのは、これに合うスプールです。そのスプールは左右対称でなければならないのですが、そこが問題なのです。当然ながら、ジグマスターのスプールはすべて左右非対称なのです。私に必要な左右対称のスプールはこの世には存在しないと思われます。ともかく、これが私の夢のリールなのです。ところで話は変わりますが、ラップ音楽はお好きですか? 毎年恒例の年賀ラップをリリースしたばかりなのです。釣りとは全く関係がないのですが、もしもご興味があれば、ここをクリックしてお楽しみください。)

2 comments:

  1. あけましておめでとうございます。
    昨年もチラリとですがお世話になりました(笑
    本年もどうぞよろしくお願い致します。

    私はまた松江を離れています。
    正直、次はいつ戻れるか分からない状況となっていますが、帰れましたらまたどこかの釣り場でご一緒させて下さいませ。

    実り多き一年となるよう祈念致しております。
    by SHINTA

    ReplyDelete
    Replies
    1. SHINTAさん、コメントありがとうございます。
      こちらこそ、よろしくお願いいたします。
      また、どこかの磯でお会いしましょう。
      それまで、どうかお元気で!

      Delete