About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Aug 31, 2021

(No. 820) Japanese Sea Bass at Kurauchi Bay (倉内湾にてスズキ)





As is often the case these days, I had time to spare only early afternoon. I drove to Kurauchi Bay, thinking I would end up enjoying swimming much more than fishing. It is said that you cannot expect very much to catch a big predatory fish, such as the Japanese sea bass or the yellowtail amberjack, at 2 or 3 p.m. in the daytime. Now I am proud to say it's not always the case. It was a few minutes before 3 p.m. and at my only 4th or 5th cast that a big fish struck my Roberts Whistler. It was so unexpected that I had to say to myself, "Don't panic.” The fish stuck its head out above the surface and shook it ferociously. I said to myself again, "Be very careful.” Because it was a Japanese sea bass. The fish is the master of shaking its head and becoming free from a lure (In addition, my hooks are all barbless). I might have been careful enough or I was just lucky. I successfully landed the fish. It was a beautiful fish of about 75 cm (30 in.) long.
(最近はよくあることなのですが、午後の早いうちにしか時間が取れませんでした。釣りよりも水泳を楽しむことになるのだろうな、と思いながら、私は倉内湾に向かいました。日中の午後2時とか3時には、スズキやヒラマサなど大型捕食魚の釣果はあまり期待できないと言われているのです。今、私は、それは必ずしも真実ではないと言えることを誇りに思います。午後3時の数分前、わずか4〜5回目のキャストで、ロバーツ・ホイッスラーに大物がヒットしたのです。あまりにも予想外だったので私は「あわてるな」と自分に言い聞かせました。魚は水面上に頭を出して、猛烈に振ります。私はもう一度、「くれぐれも慎重にな」と自分に言い聞かせました。なぜなら、それはスズキだったからです。この魚は、頭を振って、ルアーから自由になる達人なのです(その上、私のフックはすべてバーブレスなのです)。私は十分に慎重だったのかもしれませんし、それともただ単に運が良かっただけなのかもしれません。無事に魚をランディングできました。それは、全長約75センチの美しいスズキでした。)

2 comments:

  1. おめでとうございます!
    僕は今日シーバス逃がしましたよー。
    悔しー!
    でも、腹立って粘ってたらヒラメ釣れましたけど。
    どっちが良かったのやら(笑

    ロバーツというルアーはどうやって使うのですか?
    スキッピング?
    あまり沈めて使うようには思えないのですが。

    by SHINTA

    ReplyDelete
    Replies
    1. SHINTAさん、ご返事が遅くなりましたが、ありがとうございます。
      ロバーツルアーの使い方については、ビデオを撮影しましたので、以下を御覧ください!
      https://www.youtube.com/watch?v=JMbE2y1d_BM

      Delete