About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Apr 15, 2020

(No. 578) I May Not Need a Spinning Reel Any More (もうスピニングリールは必要ないかも)




My swampy situation has not changed. I am still unable to go out and do serious fishing due to my tight work schedule. Instead, I keep visiting Lake Shinji just for refreshing myself during a break. As a result of it, I made a breakthrough in how to move an American pencil popper with the PENN Jigmaster 500 conventional reel. As I mentioned in one of my earlier posts, my PENN Jigmaster 500 became my most favorite fishing reel, surpassing my PENN Torque 5 spinning reel. To put it simply, the joy of using the conventional reel is much greater than that of the spinning reel. Even so, I could not part with the PENN Torque 5. I thought I would have to use it when I wanted to move a pencil popper the way American fishermen do.
(泥沼的な状況は変わっていません。仕事の日程がキツイせいで、私はまだ本格的な釣りに出かけられないのです。代わりに私は、休憩中の気分転換として、宍道湖へ出かけます。その結果、PENNジグマスター500という両軸リールを使ってアメリカのペンシル・ポッパーを動かすための突破口を見出しました。以前の投稿で触れましたが、PENNジグマスター500は、PENNトルク5というスピニングリールを追い抜き、私の最愛のリールになりました。簡単に言えば、この両軸リールを使う喜びは、スピニングリールを使う喜びよりも、ずっと大きいのです。とはいえ、私はPENNトルク5を手放すわけにはいかなかったのです。もしも、ペンシル・ポッパーをアメリカの釣り人が動かすように動かしたいのであれば、私はスピニングリールを使い続ける必要があると思っていたのです。)
Unlike with a spinning reel, which is situated under a rod, it is not easy to keep shaking a rod almost uprightly with a conventional reel, which is situated on top of it. In addition, the Jigmaster is not a level wind reel. It is difficult to maintain the balance necessary for shaking the rod while using my own finger to level the line. However, by a subtle but fundamentally new method that I recently thought up for using my fingers to level the line, I became able to maintain the balance and create the same movement of the pencil popper as with a spinning reel. Now I can happily declare that I don’t need to use a spinning reel any more.
(ロッドの下に位置するスピニングリールと異なり、ロッドの上に位置する両軸リールを使って、ほとんど垂直に立てたロッドをシェイクし続けるのは簡単ではありません。加えてジグマスターは、レベルワインド機能のないリールです。自分の指をレベルワインダー代わりに動かしながら、ロッドをシェイクするのに必要なバランスを維持するのは、困難なのです。しかし、私は先日、指をレベルワインダー代わりに使う上での微妙かつ根本的な新方式を思いつき、そのおかげで、バランスが維持できるようになり、スピニングリールを使う時と同じようにペンシル・ポッパーを動かせるようになりました。私は幸せな気分で宣言できるのです。もうスピニングリールを使う必要はない、と。)

No comments:

Post a Comment