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After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Jul 25, 2022

(No. 970) Mysterious Hole of Daiwa LEXA-CC 400 (ダイワのレグザ-CC400の不思議な穴)




This morning I was at Maruiwa in Owashi for one hour from 6 a.m. The sea was choppier than the weather forecast had said. No fish responded to my lures. Regarding today’s fishing, I don’t have much to say. So I would like to write about the mysterious hole of Daiwa LEXA-CC 400 baitcasting reel. As I mentioned on my previous post (No. 969), I can throw a lure farther with this reel than with normal LEXA 400 at least when the lure is relatively heavy (more than 2 oz.) and the centrifugal brake is 100% off. I believe the key is its synchronised levelwind. Like some PENN reels such as the 320GTi and 210, the synchronised levelwind of LEXA-CC acts as a brake, and you don’t necessarily need to use its centrifugal brake. If you are good at using your thumb as an additional brake, your lure can fly very far. That’s how I use my LEXA-CC.
(今朝は午前6時から1時間、大芦の丸岩にいました。海は、天気予報で言っていたよりも波立っていました。私のルアーに反応する魚はいません。今日の釣りについては、特に言うことはありません。そこで、ダイワのレグザ-CC 400ベイトキャスティングリールの不思議な穴について書いてみたいと思います。前回の投稿(No. 969)でも触れましたが、少なくとも、ルアーが比較的重く(2オンス以上)、遠心ブレーキを100%オフにした状態であれば、レグザ-CC 400を使うと、通常のレグザ400よりも遠くにルアーを投げることができます。私は、シンクロ・レベルワインドが鍵だと思っています。レグザ-CCは、PENNの一部のリール、例えば320GTiや210などと同様、シンクロ・レベルワインドがブレーキとして機能するので、必ずしも遠心ブレーキを使う必要はないのです。親指で上手にブレーキをかけられるのであれば、ルアーをとても遠くまで飛ばせます。私はこのようにしてレグザ-CCを使っています。)
When I was looking at this beautiful reel, I found a mysterious hole close to the spool. It penetrates through the main frame of the reel. First I thought a screw or some part was missing because the hole was threaded. However, no matter how hard I tried, I couldn’t catch up with any use of the hole. It was just there with seemingly no function. I looked into the schematics of the reel and found the hole is drawn there but seems completely irrelevant to any other parts. After careful observation of the reel, I felt I realized what it was. It might be a vestige of the normal LEXA, which has the magnetic brake system. The location of the hole seems to match up that of the screw to hold the magnetic brake adjustment knob. The LEXA-CC 400 might have been quickly cooked up from the normal LEXA, and the hole somehow remained. Thanks to this meaningless hole, I got more fond of LEXA-CC 400. I love this kind of oversight.
(この美しいリールを眺めていた私は、スプールの近くに謎の穴が開いているのに気づいたのです。穴は、リールのメインフレームを貫通しています。最初は、ネジか何かの部品が紛失してしまったのかと思いました。ネジの筋が刻まれている穴なのです。しかし、いくら頑張って考えても、その穴の用途が思い浮かびません。穴は、ただそこにあるだけで、何の機能も果たしていないように見えます。リールの展開図を調べてみると、穴はそこに描かれてはいるものの、他の部品とは全く関係がなさそうです。リールをよくよく観察してみると、その正体が分かったような気がしました。マグネット式ブレーキを搭載しているノーマルのレグザの痕跡なのかもしれません。その穴の位置は、マグネット式ブレーキ調整ノブを固定するためのネジの位置と一致しているようなのです。もしかするとレグザ-CC 400は、ノーマルのLEXAから急造されたものであり、そのため、この穴が残ってしまったのかもしれません。この無意味な穴のおかげで、なんだか、レグザ-CC 400がいっそう好きになりました。私は、こういう手抜かりが大好きなのです。)

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