About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Aug 23, 2022

(No. 984) My First Shimano Reel in More Than 40 Years (40年以上ぶりのシマノのリール)




My first reel for lure fishing was the Shimano Bantam 100. I caught snakeheads with that silver reel when I was a junior high school student. Since then I have used primarily Ryobi, PENN, and Daiwa reels. I haven’t had a chance to use any Shimano reels for a long time. Since I came back from the U.S. I have been searching for a most suitable reel, either a spinning or a conventional reel, for my peculiar fishing in the Shimane Peninsula. I feel I finally find it. Now I use the Scorpion MD 300/301 baitcasting reels. They are my first Shimano reels for the first time in more than 40 years. Before finding the Scorpion MD, I tried the Daiwa Tatula 400. It was a good reel, but I had to sell it because the reel was too difficult for me to disassemble by myself. I couldn’t open its body with my normal set of tools.
(私が初めてルアーフィッシングに使ったリールは、シマノのバンタム100でした。中学生の頃、あの銀色のリールで雷魚を釣りました。それ以来、主としてリョービ、PENN、ダイワのリールを使ってきました。シマノのリールは長いあいだ使う機会がなかったのです。アメリカから帰国してからは、島根半島で私が行う独特の釣りに最適なリールを、スピニングでも両軸でもどちらでもいいので、探してきました。それをようやく見つけたという気がします。今はスコーピオンMD300/301ベイトリールを使っています。40数年ぶりに使うシマノのリールです。スコーピオンMDに出会う前は、ダイワのTatula 400を試しました。いいリールでしたが、自分で分解することができず、手放さざるを得ませんでした。私が普段使っている工具では、本体を開けることができなかったのです。)
The Scorpion MD is much easier to take apart. When I was looking into the inside of it, I found a small hollow on the main frame. It is shown in the red circle on the above photos. I wondered what the purpose of this hollow was. Then, thanks to one of YouTube videos by Tackle Advisors, I realized the hollow is actually for Shimano Tranx 300/400, other Shimano reels available in the U.S. not in Japan. If you are interested, please watch the above video from 25:58 mark. The Scorpion MD and Tranx 300/400 seem to share the same main frame, but my Scorpion MD lacks those small parts Tranx 300/400 have. Hmmm.
(スコーピオンMDの分解はずっと簡単です。その内部を調べていた時、メインフレームに小さな空洞があるのを発見しました。上の写真の赤丸で示した部分です。この空洞は何のためにあるのだろうと思いました。すると、Tackle AdvisorsのYouTubeビデオのおかげで、この空洞は、シマノのトランクス300/400(日本では販売されていない米国シマノのリール)用であることが分かったのです。興味のある方は上のビデオを25:58からご覧ください。スコーピオンMDとトランクス300/400はメインフレームが同じようですが、私のスコーピオンMDにはトランクス300/400にある小さなパーツが欠けています。うーん。)

No comments:

Post a Comment