About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Dec 20, 2015

(No. 111) No Fish at Ohtoko-bana in Miho (美保の大床鼻にて釣果なし)




I started casting my lures shortly before 7 a.m. There was the regular lure fisherman next to me, whom I have seen whenever I came to Ohtoko-bana in Izumo City lately. He said he had been there yesterday. He had hooked two yellowtail amberjacks and caught one of them, although the dangerously high waves had allowed him to make only a handful of casts. His tale raised my expectations. The sea was much calmer today and the strong fair wind was blowing. You cannot have a better condition of the sea. However, the fish were unresponsive to our lures all the time. Then, two other lure fishermen came to the spot, and one of them soon hooked a powerful fish with a Japanese jig. Unfortunately, his tackle was not strong enough to lift the fish to the surface of the water. The line was snapped off. It was the only strike before I left the spot at noon. The fish were so inactive today that we were so active in chatting.
(午前7時ちょっと前から釣り始めました。私の隣には、最近、出雲市の大床鼻に行くたびにお見かけする、常連のルアー釣り師がいます。彼は昨日も来ていたそうです。危険なほど波が高かったそうで、キャストできた回数は数えられるほどだったようですが、ヒラマサを2匹かけて1匹キャッチしたとのことでした。その話を聞いて、私の期待は高まりました。今日の海は昨日よりもずっと穏やかな上、追い風が吹いています。これ以上の良い条件は望めないほどです。でも魚たちは、私たちのルアーに反応しないのでした。そのうち、2人の別のルアー釣り師がやってきて、そのうちの一人が日本のジグを使い、強力な魚をかけました。あいにく、彼のタックルはその魚を水面まで持ち上げられるほど強くありませんでした。ラインが切れてしまったのです。私がその場を離れた正午までの間、それが唯一のストライクでした。魚たちの活性が低すぎるので、私たちは活性高く、おしゃべりに興じました。)

4 comments:

  1. 前日の天気予報から、今朝は、張り切って磯に一番乗りしたのですが・・・・。
    気温低すぎ、潮動かず、波無しの3重苦。
    なかなか、こちらの都合どおりには行かないものです。疲れ果てました。
    週末は、寒波到来の予報・・・・、このまま、今シーズンを終われない、モヤモヤした気持ちで一杯です。

    ReplyDelete
  2. いつもはいちばん遅くまで粘る私も、今日は心が折れ、お先に失礼しました。心じゃなくて、ロッドが折れそうな魚を釣ってみたいものですね。。。

    ReplyDelete
  3. 今日ブログの存在を知りました。
    この日にお会いした二人の1人です。
    強力な魚がストライクし獲れなかった悔しさが残る彼はペンリールにマンビカという何処かで見たことのあるセットアップになりました。
    今日はあの後ヒラメをキャッチしてました。
    私も以前アメリカに住んでたことがあります。
    またお会いしましょう。

    ReplyDelete
  4. こんにちは。今日(12月30日)は磯で直接ご挨拶できませんでしたが、先日のお二人組みだと分かりましたよ。10日前は残念でしたね〜。かなり大きいヒラマサだったんじゃないでしょうか。ペンリールにマンビカの組み合わせなら、次こそキャッチできそうですね。

    ReplyDelete