About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Sep 28, 2022

(No. 998) Experiment: Can I Catch False Albacores in Sea of Japan? (実験:日本海でスマガツオは釣れるのか?)





I remember what I was doing when I was in New York. I was chasing the false albacore at this time of the year. For a short period of time in the autumn the coveted tuna, a.k.a. little tunny, would come close to the shore, so that you might catch it even from the shore. The fish has such a good eyesight that you have to use a small lure with a thin fishing line. You also have to retrieve the lure as fast as possible because the fish swims very fast. Since returning to Japan, my primary targets have been the yellowtail amberjack and the Japanese sea bass. It is common to use a big plug to catch those fish, so I have used only big lures. A few days ago I suddenly realized a fascinating possibility. 
(ニューヨークにいた時にやっていたことを思い出します。一年の今の時期、私はスマガツオ(False Albacore)を追っていたのです。別名をリトル・タニーという、この憧れのツナは、秋の短い期間だけ接岸するので、岸からも釣れるようになるのです。この魚は目が良いので、小さめのルアーを細い糸で使う必要があります。また、高速で泳ぐため、できるだけ速くリトリーブしなくてはなりません。日本に帰国してからの私が主に狙ってきた魚は、ヒラマサとスズキでした。これらの魚は、大きなプラグで釣るのが一般的ですから、私は、大きなルアーばかり使ってきたのです。数日前、私はふと、一つの魅力的な可能性に気がついたのでした。)
I wondered, "What if there are plenty of false albacores in the Sea of Japan? Even if so, I cannot catch them with my usual setup for the yellowtail amberjack or the Japanese sea bass." So this afternoon I did an experiment. I used the setup specifically for the false albacore. I used a small jig with a thin line. Are there false albacores in the Sea of Japan? Can I catch them? So I did what I had done in New York. Standing at Senjojiki in Mitsu, I kept throwing one of my smallest jigs as many times as possible and retrieving it as fast as possible. I tenaciously waited for a false albacore to cross right in front of me. If my hypothesis were correct, I would have caught the fish.
(私は思いました。「もし、日本海にスマガツオがたくさんいるとしたらどうだろう? たとえそうだとしても、ヒラマサやスズキ用の仕掛けでは釣れはしないのだ」。そこで今日の午後、私は実験をしてみました。スマガツオ用の仕掛けを使ったのです。小さいジグを用い、ラインも細くしてみました。日本海にスマガツオはいるのでしょうか? そして私に釣れるのでしょうか? 私はニューヨークでやっていたことをやってみました。御津の千畳敷に立ち、いちばん小さなジグを何度も何度も投げられるだけ投げて、できるだけ高速で巻き続けたのです。スマガツオが私の前を横切るのを辛抱強く待ちながら。もしも私の仮説が正しければ、釣れたはずなのですが…。)

No comments:

Post a Comment