About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Sep 5, 2024

(No. 1237) My Recent Favorite Reel and No Fish at Ikesu in Etomo (最近のお気に入りリールと、恵曇の生須にて釣果なし)

 






I used to use the Daiwa LEXA-CC 400 low-profile baitcasting reel and loved it. Unlike other LEXA baitcasters, the LEXA-CC has the synchronised levelwind mechanism. Whenever the spool spins, the line guide keeps moving accordingly. In my humble opinion, if a lure is heavy enough, you can throw the lure farther with a synchronised-levelwind baitcaster. So I loved my LEXA-CC 400 more than other “normal” LEXAs I owned. But it has one problem. The gear ratio (6.3:1) is a bit too slow for retrieving my lures comfortably. So I sold it along with my other LEXAs. Recently I purchased a second-hand baitcaster with the synchronised levelwind mechanism. The reason why I decided to try it was that it has a higher gear ratio (7.1:1). It’s the Tailwalk Elan Super Wide Power 71R. Another good point about this reel is that it’s easier to disassemble it. All that you need is a few normal drivers. Although nothing happened to my lures around Ikesu this afternoon, I was very happy with my recent favorite. Tailwalk plans to release reels even with a higher gear ratio (8.1:1). Interesting.
(私は以前、ダイワのレグザ-CC 400ベイトキャスティングリールを使っていて、気に入っていました。他のレグザ・ベイトリールと違い、レグザ-CC にはシンクロナイズド・レベルワインド機構が搭載されています。スプールが回転する時は常に、ラインガイドもそれに応じて動き続けます。私見ですが、ルアーが十分に重い場合は、シンクロナイズド・レベルワインドであるベイトリールの方が、より遠くにルアーを投げることができます。だから私は、他の「通常の」レグザ よりもレグザ-CC 400の方が気に入っていました。しかし、1 つ問題があったのです。ギア比が、ルアーを快適に巻き取るには少し遅すぎたのです(6.3:1)。そのため、他のレグザと一緒に売却しました。先日、シンクロナイズド・レベルワインド機構を搭載した中古のベイトリールを購入しました。購入理由は、ギア比の高さ(7.1:1)です。それが、テイルウォークのエラン・スーパー・ワイドパワー71R です。このリールのもう一つの長所は、分解が簡単なことです。必要なのは、普通のドライバーが数本。今日の午後、生須周辺では私のルアーに何も起きなかったのですが、最近のお気に入りリールを使って、とても幸せでした。テイルウォークは、より高いギア比(8.1:1)のリールも販売するようです。興味深いです。)

No comments:

Post a Comment