About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Jun 21, 2024

(No. 1210) How I “Magged” Avet MXJ6/4 Reel (アベットのMXJ6/4リールをいかにマグ化したか)





My Avet MXJ6/4 reel is not equipped with the magnetic braking mechanism so-called “M.C. Cast Control System.” In addition, Avet reels don’t have flanges on the edges of their spools. If the spool had flanges like Newell reels, it might be a bit easier to tame the often uncontrollable spin of the spool even without the “M.C. Cast.” Anyway I practiced a lot and managed to learn how to tame it with my naked thumb (I like to touch the spin directly). But I have to be maximally careful whenever throwing a lure. Otherwise I would get a backlash. If I am on a sandy beach or an artificial shore of Lake Shinji, a backlash is not a big problem, but I am often standing on a rugged rocky shore. When I am mending a backlash, a loose fishing line tends to be caught in rocks and potentially damaged. So I gave up trying to tame the spin only with my thumb. I attached some magnets on the left side of the reel with superglue. Now the spin of the spool is considerably slowed down so that my naked thumb can enjoy controlling the spin without worrying about burn.
P.S. Two months after I "magged" My Avet MXJ6/4 Reel, I changed my mind and removes all the magnets. See No. 1230.
(私のアベットMXJ6/4リールには、いわゆる「M.C. キャスト・コントロール・システム」と呼ばれるマグネット式ブレーキ機構が装備されていません。また、アベット・リールのスプールの端にはフランジがありません。ニューウェルのリールのようにフランジがあれば、たとえ「M.C. キャスト」がなくても、しばしば制御不能になるスプールの回転を抑えるのが少しは楽になるのですが。ともかく私はいっぱい練習して、親指でじかに回転を抑える方法をなんとか身につけました(親指が裸である理由は、回転にじかに触れるのが好きだからなのです)。しかし、ルアーを投げるときは常に、最大限の注意を払わねばなりません。そうでないと、バックラッシュが発生しかねないのです。砂浜や、整備された宍道湖の岸辺にいる時、バックラッシュは大きな問題にはなりませんが、私はしばしば、ゴツゴツした磯に立ちます。ですので、バックラッシュを直しているとき、緩んだ釣り糸は岩に引っかかりがちで、損傷する可能性があるのです。だから私は、親指だけで回転を抑えようとすることは断念しました。私は、リールの左側に、瞬間接着剤でマグネットをいくつか取り付けました。これでスプールの回転がかなり遅くなり、火傷を心配することなく、裸の親指で回転をコントロールできるようになりました。
追伸:MXJ6/4リールをマグ化してから2カ月後、私は心変わりをし、マグネットをすべて取り外してしまいました。No. 1230を御覧ください。

No comments:

Post a Comment