About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Jan 3, 2016

(No. 123) Tondo-san at Tayu Harbor and No Fish at Neighboring Spots (手結港にて「とんどさん」、そして周辺の釣り場にて釣果なし)






There were already three lure fishermen at Nanbo, a breakwater in Etomo Harbor, when I arrived at the spot shortly after sunrise. Two of them told me that they had caught a baby Japanese sea bass and a small fluke respectively, but nobody caught any fish after my arrival. I left the spot around 8 a.m. and drove to Tayu, a hamlet to the east of Etomo.
(夜明け直後に恵曇港の防波堤の一つ、南防に到着すると、既に3人のルアー釣り師がいらっしゃいました。そのうちのお二人から、それぞれセイゴと小さなヒラメが釣れたとお聞きしました。しかし、私が到着してからは、誰にも何も釣れません。私は午前8時頃にその釣り場を離れ、恵曇の東にある手結集落まで行きました。)
I happened to arrive at the hamlet during the preparation of Tondo-san. I witnessed the local residents raising up the huge tower composed of bamboo with two paintings of a red sea bream. One of the residents told me that Tondo-san is an annual festival of Shinto for a good catch of fish. After taking pictures of Tondo-san, I started fishing around Tayu Harbor. Not only I but also other several fishermen had no luck. Before I left the harbor around 10 a.m., I prayed to Tondo-san for a good catch not only for Tayu residents but also for me.
(手結集落に到着した時は、ちょうど「とんどさん」の準備の最中でした。地元の方々が、鯛の絵が二つ取り付けられた竹製の大きな塔を立てられるのを見学しました。お一人にお聞きしたところ、「とんどさん」とは、毎年行われる大漁祈願の神事だそうです。「とんどさん」の写真を撮った後、手結港の周辺で釣りを始めました。しかし、私だけでなく、他の釣り人にも運がありませんでした。10時頃に湾を離れる前に、手結の方々だけでなく、私もまた大漁となるよう、「とんどさん」に祈願しました。)

2 comments:

  1. まずは、あけましておめでとうございます。
    元旦から、怒涛の釣り三昧ですね。
    僕も、懲りもせず、早朝から、大床鼻釣行しましたが、またもや撃沈です。
    水温のせいか、付近の磯もベイトが全くいないので、青物が寄ってこないですね。

    ReplyDelete
  2. Shunさん、明けましておめでとうございます。
    貴重かつ、さびしい情報をありがとうございます。
    大床鼻に行かなくて良かった・・・。
    とはいえ私も釣れていませんけども・・・。
    本年もよろしくお願い致します。

    ReplyDelete