About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Jan 30, 2024

(No. 1162) New Favorite Combination at Kurauchi Bay (新しいお気に入りの組み合わせを倉内湾にて)


LATEST REPORT: On this post I said that the surface of the 8 strand braided line is so smooth that it couldn’t cut my thumb, but regrettably I have to say now it’s not the case. When I did casting practice for about 2 hours the other day, I found the line had carved a groove on my thumb. The skin was about to split. I go back to a nylon monofilament line.
(最新の報告:この投稿で私は、8本編みのPEラインは表面が滑らかなので親指を切ることはないと書きましたが、残念ながら今は、そうではないと言わざるを得ません。先日、キャスティング練習を2時間ほどしたところ、ラインが親指に溝を刻んでいたのでした。皮膚がもうすぐ裂けそうでした。ナイロンラインに戻ります。)
After some experiments I ended up using a nylon monofilament line when I throw lures with a conventional reel, such as Newells or the PENN Jigmaster. Those reels don’t have the level wind feature. So I have to level the line with my finger, but a braided line (i.e., PE line) tended to cut my thumb. A braided line is composed of multiple fibers (e.g., 4 strands or 8 strands). As a results, the surface of the braided line is not smooth. It’s rugged. It’s like a micro saw. On the other hand, the surface of a nylon monofilament line is very smooth, which means it doesn’t cut my thumb. That’s why I ended up using a nylon monofilament line. However I recently realized the surface of a 8 strand braided line is much smoother than that of a 4 strand one. So this afternoon I tried the new combination of a 8 strand braided line (#8) and a Newell G235-F reel. The result was wonderful. The surface of line was so smooth that it didn’t carve a groove on my thumb. I felt I found a new favorite combination.
(何度か実験した結果、ニューウェルやPENNジグマスターのような両軸リールでルアーを投げるときは、ナイロンラインを使うことにしたのでした。これらのリールには、レベルワインド機能がありません。だから指を使ってラインを水平にしなければならないのですが、PEラインでは親指を切ってしまいがちだったのです。PEラインは複数の繊維からできています(例えば4本編みや8本編み)。そのため、PEラインの表面は平らではないのです。デコボコしています。超小型のノコギリのようです。一方、ナイロンラインの表面はとても滑らかで、親指が切れたりはしません。だから私は、ナイロンラインを使うことに落ち着いたのです。しかし最近、8本編みのPEラインの表面は、4本編みのそれよりもずっと滑らかであることに気づいたのでした。そこで今日の午後、8本編みのPEライン(8号)とニューウェルG235-Fという新しい組み合わせを試してみました。結果は素晴らしいものでした。ラインの表面は滑らかで、親指に溝を彫ったりはしないのでした。新しいお気に入りの組み合わせを見つけた気がしました。)

No comments:

Post a Comment